Resultaat SG1.1 Ieder kind kan zich ontwikkelen en ontplooien tot een zelfstandige volwassene
Maatschappelijk effect
Met het aanbieden van preventieve programma’s dragen wij er aan bij dat kinderen gezond en veilig opgroeien. Zo kunnen zij blijven meedoen op school en in andere activiteiten. We stimuleren deelname aan het maatschappelijk leven. Ook willen wij dat kinderen zich zo kunnen ontwikkelen dat zij als volwassene hun maximale arbeidspotentieel behalen. Zo vergroten wij de kans dat zij zinvol werk krijgen.
We hebben dit gedaan door:
- Er dreigen stagnaties te ontstaan bij diverse onderwijsaccommodaties vanwege de krappe financiën en de overspannen bouwmarkt. Het door de Raad vastgestelde Integraal Huisvesting Plan 2022-2027 kan om deze reden niet volledig uitgevoerd worden. Er is dus een her prioritering nodig. Daarnaast zijn er nog enkele bouwkundige problemen bij scholen, die ook extra aandacht en urgentie vragen.
Wij hebben bureau HEVO gevraagd om tot een herberekening van de stichtingskosten te komen bij de projecten vervangende nieuwbouw. HEVO heeft hiervoor een kostenfigurator ontwikkeld, die reële inschattingen kan maken van de kosten. Op basis hiervan kan vervolgens de her prioritering plaatsvinden. De schoolbesturen worden hier nauw bij betrokken.
- Eind 2022 verblijven er 56 Oekraïense kinderen in de leeftijd van 0 tot 18 jaar in Schagen. De leerplichtige kinderen volgen binnen drie maanden nadat ze zijn ingeschreven in de BRP in Schagen, onderwijs. Voor het basisonderwijs is dat een reguliere school in de buurt of de speciale taalklassen in Warmenhuizen en Den Helder. De leerlingen van het Voortgezet onderwijs gaan naar Den Helder voor de taalklas.
- Het leerlingenvervoer is opnieuw aanbesteed. De bestaande vervoerder heeft de regionale aanbesteding (Schagen, Hollands Kroon en Den Helder) gewonnen. Dit bedrijf voert vanaf schooljaar 2022/2023 wederom het vervoer uit, wat continuïteit betekent voor leerlingen en chauffeurs.
- Er is extra inzet geweest vanuit het schoolmaatschappelijk werk in het primair onderwijs. Hier wordt volop gebruik van gemaakt: per maand worden er ongeveer 13 kinderen meer geholpen dan zonder de extra inzet mogelijk zou zijn.
- Buurtgezinnen heeft in 2022 10 koppelingen gerealiseerd tussen vraag- en steungezinnen.
- Binnen de kinderopvang, het basisonderwijs en voortgezet onderwijs wordt goed gebruik gemaakt van de NPO middelen die de gemeente te besteden heeft. De middelen worden o.a. ingezet voor extra boeken, ouderbetrokkenheid, materialen voor technieklessen, inhalen van schrijfvaardigheid, cultuureducatie, extra beweging, en extra inzet op schoolmaatschappelijk werk en jongerenwerk. Ruim de helft van het budget is beschikt, en u ontvangt in het eerste kwartaal 2023 een rapportage over de bestedingen en de resultaten van het Nationaal Programma Onderwijs.
- In 2022 is de extra inzet van Link jeugd- en jongerenwerk structureel geworden om overlast gevende jeugdgroepen in verschillende kernen te kunnen aanpakken, en daarnaast invulling te geven aan de openstelling van het jongerenhuis.
Indicator:
Het percentage leerlingen dat geen startkwalificatie haalt ten opzichte van het totaal aantal leerlingen, stijgt niet ten opzichte van 2016 (1,4%).
Het actuele cijfer is 1,56% . Dat is hoger dan in 2016, maar lager dan het landelijk streefcijfer (1,87%) en lager dan de hele regio (Den Helder 2,74%, Hollands Kroon 1,99% en Texel 1,93%).
Een verklaring voor de stijging zit hem in de effecten van de coronamaatregelen op het onderwijs. Landelijk is het streefcijfer dan ook omhoog bijgesteld, maar hier blijven we gelukkig wel onder. De coronamaatregelen hebben er voor gezorgd dat het overstappen naar een andere opleiding of te gaan werken moeilijker is geweest. Momenteel krijgen we middelen voor het project Aanpak Jeugd Werkeloosheid (AJW) en deze middelen zetten we o.a. in om een consulent aan te nemen die (samen met de RMC coördinator) deze doelgroep verder in kaart gaat brengen en kijken welke extra ondersteuning er nodig is.