Staat van de Gemeente
Resultaat
In het afgelopen jaar hebben wij u tussentijds geïnformeerd over de ontwikkeling van het saldo.
Het saldo van de 2e Tussenrapportage 2022, inclusief het saldo van de 1e Tussenrapportage 2022, kwam uit op € 2.866.273. Het saldo van de 2e Financiële prognose kende een positief resultaat van
€ 78.903. Tussentijds is de begroting 2022 aangepast met een bedrag van € 2.944.903.Het jaarrekening resultaat 2022 komt uit op een saldo van € € 3.880.786. Voorgesteld wordt dit saldo via de resultaatbestemming te storten in de algemene reserve. De totale storting in de algemene reserve over de jaarschijf 2022 komt hiermee op € € 6.825.689.
De verschillen worden toegelicht bij de domeinen of bij de toelichting op de balans.
Toelichting jaarrekening
Toelichting jaarrekening
Grootste voor- en nadelen 2022
In de onderstaande tabel zijn de grootste afwijkingen op de budgetten weergegeven:Grootste voordelen
1e Tussen rappor -tage
2e Tussen rapportage incl. raads voorstel
2e Financiële prognose
Jaar rekening
Resultaat 2022
Algemene uitkering Gemeentefonds
453
V
5.146
V
0
321
V
5.920
V
Belastingdienst - boekenonderzoek
0
0
0
463
V
463
V
Leges
0
1.000
V
0
826
V
1.826
V
Kapitaallasten + treasury
289
V
280
V
0
0
569
V
Toeristen- en forensenbelasting
260
V
0
0
0
260
V
Onroerende zaakbelastingen
0
0
461
V
0
461
V
Jeugdzorg
0
0
0
830
V
830
V
WMO en huishoudelijke hulp
0
0
0
200
V
200
V
Vrijval middelen coalitieakkoord
0
0
140
V
0
140
V
Dagelijks onderhoud wegbeheer
0
0
950
V
0
950
V
Voorziening wachtgeld (Wet APPA)
0
0
0
V
181
V
181
V
Personeelsbudget
0
0
0
170
V
170
V
Totaal voordelen
1.002
V
6.426
V
1.551
V
2.991
V
11.970
V
Grootste nadelen
1e tussen rappor -tage
2e Tussen rapportage excl. saldo 1e tussen rapportage
2e Financiële prognose
Jaar rekening
Resultaat 2022
Saldo 1e Tussenrapportage
0
419
N
0
0
419
N
Jeugdzorg
488
N
2.760
N
0
0
3.248
N
WMO en huishoudelijke hulp
307
N
0
0
0
307
N
Tegemoetkoming Energietoeslag
0
0
924
N
0
924
N
Open bare verlichting
0
0
180
N
0
180
N
Invulling taakstellingen inverdien effect
0
320
N
394
N
0
714
N
Coalitieakkoord (Kadernota 2022)
0
770
N
0
0
770
N
Personeelsbudget (incl. CAO gemeenten)
755
N
0
0
0
755
N
Voorziening Haulo (St. Maarten)
0
0
0
247
N
247
N
Totaal nadelen
1.550
N
4.269
N
1.498
N
247
N
7.564
N
Overige voor- en nadelen
129
V
1.128
V
26
V
1.137
V
2.420
V
Saldi uitkomsten
-419
N
3.285
V
79
V
3.881
V
6.826
V
Financiële kengetallen
Risicobeheer, renterisiconorm, kasgeldlimiet
Voor de beheersing van de renterisico's gelden twee concrete richtlijnen: De renterisiconorm en de kasgeldlimiet (beide genoemd in de Wet FIDO).Renterisiconorm
Het totaal van de leningen waarvan de rente komend jaar wordt aangepast en het bedrag van de jaarlijkse aflossingen, mogen samen niet meer bedragen dan 20% van het begrotingstotaal. In de tabel renterisiconorm is de ontwikkeling van de renterisiconorm weergegeven. Wij hebben geen langlopende geldleningen waarop wij de komende jaren een renterisico lopen. Dus blijven we hierdoor ruimschoots binnen de wettelijke norm (wet FIDO).Kasgeldlimiet
De wet FIDO schrijft voor dat de toezichthouder (provincie) geïnformeerd moet worden als de kasgeldlimiet drie opeenvolgende kwartalen wordt overschreden. In 2022 is de kasgeldlimiet niet overschreden.Lastendruk
In de Coelo-atlas wordt ieder jaar een objectieve vergelijking gemaakt van de woonlasten per gemeente. De gemeente Schagen zit landelijk gezien boven het gemiddelde met plaats 224 op de ranglijst. Op de ranglijst wordt de gemeente met de laagste woonlasten aangegeven met nummer 1 en de hoogste met nummer 344.In de gemeente Schagen is de gemiddelde woonlast € 952. Landelijk liggen de gemiddelde woonlasten op € 904.
Risicobeheersing
Risicomanagement
Risicomanagement is het proces om risico's zodanig te beheersen dat meer zekerheid bestaat dat de organisatie haar doelstellingen zal realiseren.Ontwikkeling risico’s
In 2022 zijn in de gemeentelijke organisatie een aantal risico’s duidelijk zichtbaar geworden. Deze zijn in drie onderwerpen te benoemen. Zij raken alle drie het continueren van de dienstverlening. Ze zijn lastig te kwantificeren in een financieel risico. De onderwerpen worden verder toegelicht in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.In 2021 zagen we dat de algemene ontwikkeling was dat de risico’s toenamen, maar het weerstandsvermogen afnam. In 2022 is de algemene reserve, en dus het weerstandsvermogen, toegenomen. Ook zijn er in de kadernota 2022 (voor de begroting 2023) maatregelen opgenomen om de algemene reserve te voeden tot een bedrag van € 8 miljoen. Hierdoor neemt het weerstandsratio verder toe. In 2022 was het weerstandsratio 3,7 en is daarmee hoger dan het gewenste niveau van 1,5.
Hoewel er extra middelen van het Rijk beschikbaar zijn gekomen, nemen de risico's op de open einde regelingen in het sociaal domein toe. Daarnaast nemen ook de financiële gevolgen van risico's op het gebied van calamiteiten, rampen en cybersecurity toe.
De nadelige gevolgen voor de gemeente Schagen van de herijking gemeentefonds is geen risico meer, maar een feit. Dit effect is verwerkt in de begroting 2023.Overige kengetallen
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing staan ook een aantal wettelijk voorgeschreven kengetallen. De netto schuldquote is gedaald van 24,4% naar 22,8%. Dit komt door mutaties aan de activa kant. Met name de mutaties in de uitzettingen < 1 jaar.
De ratio van de solvabiliteit is gestegen naar 47,07% ten opzichte van 43,0% in 2021.
Het percentage belastingcapaciteit van 117%, laat zien, dat we met onze lokale lasten boven het landelijk gemiddelde bewegen.