Paragrafen

Paragraaf financiering

Paragraaf financiering

Financieel beleid
Het financieel beleid van de gemeente Schagen kenmerkt zich door zuiver begroten en duidelijkheid. Onder ‘zuiver begroten’ verstaan we dat alle noodzakelijke lasten structureel zijn verwerkt in een sluitende begroting en dat we geen lasten doorschuiven naar de toekomst. Met andere woorden: we belasten de toekomst niet met de ambities van nu.

De uitgangspunten van zuiver begroten zijn:

  • Tekorten vangen we op door te bezuinigingen of met een stijging van de inkomsten.
  • Bij een noodzakelijke stijging van de inkomsten zoeken we die binnen alle inkomsten bronnen van de gemeente.
  • De reservepositie en het weerstandsvermogen zijn in balans met de risico’s.
  • De organisatie is in balans voor wat betreft taken, kwaliteit en capaciteit.
  • De begroting is sluitend.
  • Er zijn geen open-eind-projectfinancieringen.

Onder duidelijkheid verstaan we financiële documenten die goed leesbaar zijn en de juiste informatie bevatten.

Algemeen
De treasuryfunctie ondersteunt de uitvoering van de domeinen. Deze omvat de financiering van beleid en uitzetten van middelen die niet direct nodig zijn. De uitvoering hiervan vereist snelle beslissingen in een complexere geld- en kapitaalmarkt. Aan de uitvoering van de treasuryfunctie zijn budgettaire gevolgen verbonden. Deze zijn onder meer afhankelijk van het risicoprofiel. Het verstrekken van leningen aan derden of het garanderen daarvan vallen hier niet onder; deze activiteiten vallen onder het desbetreffende programma. Het beleid voor de treasuryfunctie wordt vastgelegd in een Treasurystatuut.

De treasuryfunctie is gebaseerd op de wet Financiering decentrale overheden (FIDO). Op deze wet is ook volgende regelgeving gebaseerd:

  • De Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo). Hierin staat bijvoorbeeld dat decentrale overheden alleen geld mogen uitzetten bij een instelling die financieel gezond is.
  • Het Besluit leningvoorwaarden decentrale overheden. Hierin staan voorwaarden voor gemeenten die geld willen lenen.
  • De Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden (Ufdo). Hierin staan de rentepercentages voor de kasgeldlimiet en de renterisiconorm. Deze percentages geven aan hoeveel gemeenten mogen lenen.

In deze paragraaf komen achtereenvolgens deze onderwerpen aan de orde:

  • Wet Houdbare Overheidsfinanciën (wet HOF) en verplicht schatkistbankieren;
  • Gemeentelijk beleid;
  • Financieringsstructuur;
  • Renteontwikkeling;
  • Risicobeheer;
  • Renterisiconorm;
  • Kredietrisico;
  • Kasgeldlimiet;
  • Renteomslag;
  • Schatkistbankieren.

Wet houdbare overheidsfinanciën (Wet HOF) en wet verplicht schatkistbankieren

Het EMU-saldo is het saldo van de inkomsten en uitgaven van de overheid. Het EMU-saldo van de lokale overheid telt mee voor het EMU-saldo van de totale overheid. In het Verdrag van Maastricht (1992) is afgesproken dat het EMU-tekort van een land max. 3% BBP (Bruto Binnenlands Product) mag zijn.

In de wet staat dat gemeenten een gelijkwaardige bijdrage moeten leveren aan het terugdringen van het EMU-tekort. Het EMU-saldo ofwel het nationale begrotingstekort mag niet groter zijn dan 3% van het bruto binnenlands product (bbp). Van dit tekort neemt het Rijk 2,5% voor zijn rekening en de decentrale overheden 0,5%.

De EMU-saldi voor 2021 en 2022 worden als volgt berekend:

2022  Begroting

2022 Rekening

2021 Rekening

Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan/onttrekking uit reserves 

-5.081

8.321

458

Mutaties die het EMU-tekort verkleinen:

afschrijvingen ten laste van de exploitatie

6.793

5.240

4.922

Mutaties die het EMU-tekort vergroten:

Investeringen in materiële vaste activa die op de balans worden geactiveerd

6.752

8.829

5.528

Totaal plus

1.712

13.561

5.380

Totaal min

6.752

8.829

5.528

EMU-saldi gemeente Schagen

-5.040

4.732

-148

 

Gemeentelijk beleid

Het gemeentelijk beleid op het gebied van aantrekken en uitzetten van geld is vastgelegd in het Treasurystatuut. In dit statuut is opgenomen dat de raad gekozen heeft om uit te gaan van een laag risicoprofiel. De belangrijkste uitgangspunten zijn:

  • Het uitzetten van gelden vindt plaats bij de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) of andere financiële instellingen met ten minste een AA-rating.
  • Gelden aantrekken gebeurt in beginsel bij de laagste aanbieder, tenzij contractueel anders is afgesproken.
  • Het gebruik van derivaten is niet toegestaan.

Financieringsstructuur

De gemeente Schagen heeft middelen nodig voor de financiering van vaste activa, de bouwgrondexploitatie en de lopende transacties (uitgaven min ontvangsten). De financieringsmiddelen bestaan uit de eigen reserves en voorzieningen, langlopende leningen, kortlopende leningen, debetsaldi in rekening-courant en crediteuren. Een deel van deze investeringen komt ten laste van reserves en voorzieningen. Daardoor nemen deze als financieringsbron af.

De investeringen van de gemeente zijn gefinancierd met langlopende geldleningen, eigen reserves en kortlopende geldleningen. Aan de omvang van kortlopende geldleningen zit een limiet; de kasgeldlimiet. In Schagen bedraagt die afgerond € 11,2 miljoen. Wanneer de gemeente deze limiet drie kwartalen overschrijdt, moet langlopende financiering worden aangetrokken. In 2022 was er een groot deel van het jaar sprake van een overschot aan liquide middelen. Dit is  voor een groot deel ontstaan door vooruit ontvangen voorschotten van het Rijk. De middelen zijn overgeboekt op de zogenaamde rekening Schatkistbankieren. Op 31 december 2022 bedroeg het saldo van deze rekening ruim € 8.1 miljoen.

De investeringen met een economisch nut en financiële vaste activa (Regius, startersleningen e.d.) bedragen bij elkaar € 78 miljoen. Hier staat € 51 miljoen aan vaste geldleningen tegenover. De rest is gefinancierd met reserves en kasgeld.
 
De leningenportefeuille bestaat per 31 december 2022 uit 10 leningen met een oorspronkelijke hoofdsom van € 75 miljoen. Het saldo van de openstaande leningen bedraagt € 51 miljoen.

Renteontwikkeling

De rente op de geldmarkt is in de loop van 2022 gestegen. De rente is o.a. verhoogd om de hoge inflatie een halt toe te roepen. Ook de financiering via kortlopende (kas)geldleningen laat een stijgende lijn zien. Aan de hand van de liquiditeitsprognose wordt gekeken of het aantrekken van lang geld noodzakelijk is. Het meerjaren investeringsschema speelt hierbij een belangrijke rol.

Risicobeheer

Een belangrijk onderdeel van het treasurybeheer in onze organisatie is het risicobeheer. Het risicobeheer omvat alle activiteiten die zich richten op het beheersen van financiële risico’s zoals renterisico’s, kredietrisico’s en liquiditeitenrisico’s. Onze gemeente loopt geen koersrisico omdat ons effectenbezit niet een speculatief karakter heeft, De aandelen zijn gewaardeerd zijn tegen historische aanschafprijs.

Renterisiconorm

In de wet FIDO is het sturingsinstrument “renterisiconorm” geïntroduceerd. Met deze norm wordt een kader gesteld voor de spreiding van de looptijden van langlopende geldleningen. Het doel van de renterisiconorm is het beperken van de gevolgen van een stijgende kapitaalmarktrente op de rentelasten van de gemeente. Dit wordt bereikt door een limiet te stellen aan dat deel van de vaste schuld waarover het rentepercentage in een bepaald jaar moet worden aangepast aan de geldende markttarieven. De bedoelde aanpassingen van rentepercentages doen zich voor bij herfinanciering en renteherziening.

Herfinanciering houdt in dat een vervangende lening wordt aangetrokken om aan de aflossingsverplichting van een bestaande lening te voldoen. Renteherziening doet zich voor wanneer de geldgever het rentepercentage van een lening gedurende de looptijd herziet.
Spreiding dient te voorkomen dat in enig jaar een relatief groot deel van het vreemd vermogen geherfinancierd dient te worden en/of dat renteaanpassing plaats zal vinden in een periode waarin de rente relatief hoog is. De renterisiconorm zorgt er uiteindelijk voor dat de rentestijgingen vertraagd doorwerken op de rentelasten in enig jaar. Hieronder volgt een berekening van de renterisiconorm.

Bedragen x euro 1.000,-

Berekening renterisiconorm en risico 

Begroting 2022

Rekening 2022

Rekening 2021

1a Renteherziening op vaste schuld o/g

1b Renteherziening op vaste schuld u/g

2 Netto renteherziening op vaste schuld (a-b)

3a Nieuwe aangetrokken vaste schuld

3b Nieuwe verstrekte lange leningen

4 Netto aangetrokken vaste schuld (a-b)

                   -  

                   -  

                   -  

5 Betaalde aflossingen

            3.205

            3.205

            3.205

6 Herfinanciering (laagste van 4 en 5)

            3.205

            3.205

            3.205

7 Rente risico op vaste schuld (2+6)

            3.205

            3.205

            3.205

Rente risiconorm

Begroting 2022

Rekening 2022

Rekening 2021

 8  Begrotings- rekeningtotaal

        126.190

       132.342

       126.767

 9  Bij ministeriële regeling vastgesteld %

20%

20%

20%

10 Renterisiconorm

          25.238

          26.468

          25.353

Toets rente risiconorm

Begroting 2022

Rekening 2022

Rekening 2021

10 Renterisiconorm

          25.238

          26.468

          25.353

 7  Renterisico op vaste schuld

            3.205

            3.205

            3.205

11 Ruimte (+) / Overschrijding (-)  (10-7)

          22.033

          23.263

          22.148

 

Kredietrisico

Bij het bepalen van kredietrisico’s maken we een onderscheid tussen risico’s. Er zijn risico's die wij als gemeente lopen omdat wij geldleningen verstrekken of hebben verstrekt aan andere partijen. En er zijn risico’s die wij als gemeente lopen omdat wij gemeentegaranties (borgstelling) hebben afgegeven. Bij deze borgstellingen verwachten we vooralsnog geen risico’s.

                                                                               (bedragen x euro 1.000,-)

Verstrekte leningen

2022

2021

Leningen Verenigingen/Stichtingen

        726

        630

Duurzaamheidsleningen

     3.076

     3.076

Startersleningen

     2.415

     1.915

Hypotheken

        165

        174

Obligatlelening Alliander

     1.446

     1.446

Deelnemingen

        327

        327

Totaal

     8.155

     7.568

 

Kasgeldlimiet

In de volgende tabel toetsen we de omvang van de kasgeldlimiet aan de wettelijke norm uit de Wet Fido. De gegevens voor de begroting baseren we op de wettelijke gemiddelde omvang van de vlottende schuld en vlottende middelen aan het begin van het boekjaar. De kasgeldlimiet wordt berekend als een percentage van de jaarbegroting en geldt voor het hele jaar. De kortlopende schuld mag niet verder oplopen dan 8,5% van het rekeningtotaal aan lasten voor bestemming. Dit houdt in dat de kasgeldlimiet 8,5% van € 132 miljoen, dus
€ 11,2 miljoen bedraagt. De gemeente mag dus korte termijn financiering aantrekken tot dit bedrag.

Bedragen x euro 1.000,-

Berekening kasgeldlimiet

Begroting 2022

Rekening  2022

Rekening 2021

1) Toegestane kasgeldlimiet

begrotings- rekeningtotaal

       126.190

      132.342

         126.767

kasgeldlimiet in procenten

8,50%

8,50%

8,50%

kasgeldlimiet in bedrag

         10.726

        11.249

           10.775

2) Omvang vlottende schuld

schuld in rekening courant

                  -  

              1.163

overige geldleningen niet zijnde vast schuld

         19.663

           4.354

              5.861

overige uitstaande schulden < 1 jaar 

         12.522

        17.851

           14.504

Totaal vlottende schuld

         32.185

        22.205

           21.528

3) Omvang vlottende middelen

contante gelden in kas

                   1

                      1

tegoeden in rekening-courant

                   2

              9.233

overige uitstaande gelden < 1 jaar

         24.304

        35.004

           23.583

Totaal vlottende middelen

         24.304

        35.007

           32.817

4) Toets kasgeldlimiet

Totaal netto vlottende schuld (2-3)

           7.881

       -12.802

          -11.289

Toegestane kasgeldlimiet (1)

         10.726

        11.249

           10.775

Ruimte (+) / Overschrijding (-)

           2.845

        24.051

           22.064

 

Renteomslag (ook wel rekenrente) en renteresultaat

  • Voor de berekening van de renteomslag volgen we de methodiek uit de BBV notitie rente 2017
  • De renteomslag voor 2022 bedraagt 1,5%
  • De externe en interne rente wordt door middel van de renteomslag via de kapitaallasten doorberekend aan de taakvelden.

2022

(x € 1.000)

a. De externe rentelasten over de korte en lange financiering

1.280

b. De externe rentebaten

          Saldo rentelasten en rentebaten

1.280

c. De rente die aan de grondexploitatie moet 

                                        -  

    worden doorberekend

    De rente van projectfinanciering die aan

    het desbetreffende taakveld moet worden 

    toegerekend

                                        -  

-

Aan taakvelden toe te rekenen externe rente

1.280

d1. Rente over eigen vermogen

-

d2. Rente over voorzieningen

-

       Totaal werkelijk aan taakvelden toe te rekenen rente

1.280

e. De aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag)

1.690

f. Renteresultaat op het taakveld Treasury

-410

Schatkistbankieren

Eind 2013 is het schatkistbankieren ingevoerd. Dit houdt in dat overtollige middelen, met uitzondering van middelen nodig voor uitoefening van de publieke taak, voortaan uitsluitend bij het rijk (schatkist) of bij andere lagere overheden mogen worden uitgezet. Dit beperkt eventuele kredietrisico’s. Een bepaald bedrag, afhankelijk van het begrotingstotaal, het zogenaamde drempelbedrag, mag buiten de schatkist worden gehouden. Voor Schagen is dit een bedrag van € 10,4 miljoen. De verantwoording over het schatkistbankieren is conform de wettelijke richtlijnen opgenomen in de toelichting op de balans onder de vlottende activa.
Per 31 december 2022 is het saldo van het schatkistbankieren € 8.069.039.

Deze pagina is gebouwd op 05/15/2023 16:24:38 met de export van 05/15/2023 16:14:18