Domein inwoner en bestuur

Doelen en resultaten

Resultaat IB1.3 Het financieel beleid is transparant, gezond en haalbaar

Maatschappelijk effect

Algemene reserve en weerstandsvermogen
Door de positieve uitkomsten van de 2e Tussenrapportage 2022, de 2e Financiële prognose 2022 en de jaarrekening 2022 is het weerstandsvermogen van de gemeente sneller toegenomen dan was voorzien. Hierdoor verbetert de financiële positie sneller dan gepland.

Treasury
Het gemeentelijk beleid op het gebied van aantrekken en uitzetten van geld is vastgelegd in het Treasurystatuut. In dit statuut is opgenomen dat wij uit gaan van een laag risicoprofiel.
In 2022 is er gestart met het treasury jaarplan en de daarbij horende liquiditeitsprognose. Dit treasury jaarplan wordt in 2023 gedeeld met de gemeenteraad.

Investeringen met maatschappelijk nut
Op grond van het actuele Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) moeten investeringen in het openbaar gebied geactiveerd worden (zichtbaar zijn op de balans). Dit staat haaks op ons uitgangspunt van zuiver begroten. Investeringen in het openbaar gebied zijn niet verhandelbaar en vormen dus geen vermogen van de gemeente. In overeenstemming met het BBV gaan we met de investeringen in het openbaar gebied als volgt om: de investering wordt geactiveerd en afgeschreven over de periode van de verwachte levensduur. Tegelijkertijd wordt een reserve gevormd van gelijke omvang, waarmee gedurende de levensduur de afschrijvingslasten worden gedekt. Hierdoor schuiven we de lasten niet door naar de toekomst.

Gemeentelijke belastingen
In 2022 zijn de aanslagen toeristenbelasting middels steekproeven gecontroleerd door een extern bureau. Er  wordt een controle gedaan tussen de aangifte en de administratie van de onderneming. Er zijn er geen bijzonderheden geconstateerd.
Ook is er een inhaalslag geweest bij de onroerendezaakbelastingen, met betrekking tot de waardering van de nog openstaande objecten. De financiële effecten zijn opgenomen in de 2e Financiële prognose 2022.

We hebben dit gedaan door:

  • samen met de werkgroep Planning & Control te werken aan het verbeteren van de documenten in de Planning & Control cyclus;
  • de herinrichting van de Planning & Control cyclus en het inpassen van twee financiële prognoses;
  • de eerste aanzet te geven voor het op orde brengen van het eigen vermogen;
  • stappen te zetten in het treasurybeleid en de daarmee samenhangende liquiditeitsplanning;
  • het actualiseren van de financiële verordening en de budgethoudersregeling.

Indicator:
De ontwikkeling van de (schuldquote) zie de paragraaf weerstandsvermogen.

Deze pagina is gebouwd op 05/15/2023 16:24:38 met de export van 05/15/2023 16:14:18