Domein inwoner en bestuur

Doelen en resultaten

Resultaat IB1.1 De dienstverlening is optimaal: alle vragen zijn snel, duidelijk beantwoord. Inwoners en bedrijven weten wat zij van de gemeente kunnen verwachten

Maatschappelijk effect

Het afgelopen jaar is er een nieuw koersdocument vastgesteld: 'Schagen maken we samen'. In dit koersdocument is beschreven dat wij een gewoon goede dienstverlening willen bieden. Onze inwoners en ondernemers voelen zich welkom in onze gemeente. Wij willen dat zij zich gehoord, gezien en begrepen voelen. Vanuit het koersdocument en de organisatievisie blijven we voortdurend de focus leggen op de kwaliteit van de dienstverlening en de verbetering hiervan. Hiervoor is het belangrijk om te sturen op een dienstverlenende houding en gedrag van de medewerkers.

Betere dienstverlening bieden, draagt bij aan de relatie inwoner-gemeente. Het duidelijk uitspreken wat een inwoner kan verwachten en dit vervolgens waarmaken, vergroot het vertrouwen in de gemeente.

We hebben dit gedaan door:

Ook dit jaar zijn wij doorgegaan met het continue verbeteren van onze dienstverlening. Het digitaliseren en vereenvoudigen van onze processen en het meer aanbieden van digitale producten is onverminderd voortgezet.

  • De in de begroting toegekende extra formatie voor adresonderzoeken is ingevuld. Dit heeft er toe geleid dat:
  1. de bereikbaarheid is verhoogd: elke werkdag is er een medewerker adresonderzoek aanwezig;
  2. er geen dossierachterstand meer is;
  3. er administratieve ondersteuning is bij het afleggen huisbezoeken;
  4. de kwaliteit van de BRP is verhoogd.
  • De registratie van arbeidsmigranten en Oekraïense vluchtelingen in de basisregistratie personen verloopt voorspoedig.
  • Inwoners kunnen vanaf 1 mei 2022 de verlenging van hun rijbewijs digitaal aanvragen bij de RDW (Dienst Wegverkeer).
  • Sinds de coronapandemie zijn wij meer gaan werken op afspraak. Dit zijn wij ook na de corona-tijd blijven doen, omdat dit zowel door de klanten als door de organisatie zeer positief is ervaren.
  • De gemeenteraadsverkiezingen waren -net als de verkiezingen voor de tweede kamer- wederom verdeeld over meerdere dagen. Ook het tellen van de stemmen vond volgens de vernieuwde werkwijze plaats. De organisatie, de inzet van de stembureauleden en het tellen van de stemmen is (wederom) succesvol verlopen.
  • De organisatie van toekomstige verkiezingen is door de implementatie van de applicatie "Stembureaumanager" efficiënter gemaakt. Stembureauleden en tellers kunnen nu online hun belangstelling voor een taak bij de verkiezingen kenbaar maken.

Digitale dienstverlening

Wij blijven ons inzetten om onze digitale dienstverlening verder uit te breiden. Wij willen onze inwoners en bedrijven de mogelijkheid bieden om makkelijk en snel zaken te doen met de gemeente. Ook willen wij onze digitale dienstverlening toegankelijk en inclusief aanbieden.
De aanstaande invoering van de ‘Wet open overheid’ en de ‘Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer’ is in voorbereiding. Dit stelt ons de komende jaren voor nieuwe uitdagingen.

Indicator:

  • Klantwaardering hal: minimaal 90% (zeer)tevreden.
  • Telefonie: 60% afgehandelde vragen in eerste lijn. In 2022 is 61% van alle vragen afgehandeld in de eerste lijn.
  • Klantenservice: klantwaardering van minimaal een 8,5. In 2022 is een gemiddelde klantwaardering van 8,8 behaald.
Deze pagina is gebouwd op 05/15/2023 16:24:38 met de export van 05/15/2023 16:14:18