Wat heeft het gekost?
Totale lasten en baten per doelstelling per resultaat
Bedragen x € 1.000,-
Omschrijving | Primaire Begroting 2022 | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | Verschil | ||
Lasten | ||||||
SG1.1 | Ieder kind kan zich ontwikkelen en ontplooien tot een zelfstandige volwassene | 6.517 | 6.084 | 6.057 | 27 | |
---|---|---|---|---|---|---|
SG1.2 | Er is ondersteuning en jeugdhulp voor onze inwoners die dat nodig hebben | 11.044 | 14.227 | 13.397 | 829 | |
SG1.3 | Waar nodig biedt de gemeente (tijdelijk) ondersteuning om te kunnen voorzien in eigen levensonderhoud of te participeren naar vermogen | 14.432 | 14.401 | 14.332 | 70 | |
SG1.4 | Er is voor inwoners met een inkomen op of onder het bestaansminimum (tijdelijke) ondersteuning | 1.875 | 3.953 | 3.836 | 118 | |
SG1 | Inwoners van Schagen kunnen, waar nodig via onderwijs, jeugdhulp en inkomensondersteuning deelnemen aan de samenleving | 33.869 | 38.666 | 37.622 | 1.044 | V |
SG2.1 | Inwoners geven zelf vorm aan deelname en ontmoeting | 444 | 464 | 487 | -23 | |
SG2.2 | Ter bevordering van deelname en ontmoeting bieden we algemene voorzieningen aan voor sport en cultuur en faciliteren we accommodaties | 6.626 | 6.249 | 6.286 | -37 | |
SG2.3 | Het veiligheidsbewustzijn bij burgers is vergroot, zowel op het sociale als het fysieke vlak | 5.989 | 7.245 | 7.020 | 226 | |
SG2 | Inwoners van Schagen geven hun sport, sociale en culturele leefomgeving en beleving vorm | 13.058 | 13.959 | 13.793 | 166 | V |
SG3.1 | De inwoners zijn in staat om zelf te voorzien in hun eigen ondersteuning en zorg | 2.045 | 2.003 | 2.032 | -29 | |
SG3.2 | Voor inwoners die (tijdelijk) niet zelf kunnen voorzien in hun zorg is een vangnet van maatwerkvoorzieningen beschikbaar | 8.518 | 8.770 | 8.706 | 64 | |
SG3.3 | Inwoners van Schagen kunnen kiezen voor een gezonde leefstijl | 2.218 | 2.267 | 2.472 | -204 | |
SG3 | Inwoners van Schagen kunnen, waar nodig met steun van (vrijwillige) zorg, gezond leven | 12.782 | 13.040 | 13.210 | -170 | V |
Totaal Lasten Domein samenleving en gezondheid | 59.708 | 65.665 | 64.625 | 1.040 | V | |
Baten | ||||||
SG1.1 | Ieder kind kan zich ontwikkelen en ontplooien tot een zelfstandige volwassene | 2.094 | 2.114 | 2.042 | 72 | |
SG1.2 | Er is ondersteuning en jeugdhulp voor onze inwoners die dat nodig hebben | 90 | 90 | 178 | -88 | |
SG1.3 | Waar nodig biedt de gemeente (tijdelijk) ondersteuning om te kunnen voorzien in eigen levensonderhoud of te participeren naar vermogen | 8.828 | 8.914 | 9.034 | -120 | |
SG1.4 | Er is voor inwoners met een inkomen op of onder het bestaansminimum (tijdelijke) ondersteuning | 60 | 60 | 80 | -20 | |
SG1 | Inwoners van Schagen kunnen, waar nodig via onderwijs, jeugdhulp en inkomensondersteuning deelnemen aan de samenleving | 11.072 | 11.177 | 11.334 | -157 | V |
SG2.1 | Inwoners geven zelf vorm aan deelname en ontmoeting | 0 | 0 | 0 | 0 | |
SG2.2 | Ter bevordering van deelname en ontmoeting bieden we algemene voorzieningen aan voor sport en cultuur en faciliteren we accommodaties | 2.082 | 1.897 | 1.978 | -81 | |
SG2.3 | Het veiligheidsbewustzijn bij burgers is vergroot, zowel op het sociale als het fysieke vlak | 312 | 2.110 | 2.068 | 41 | |
SG2 | Inwoners van Schagen geven hun sport, sociale en culturele leefomgeving en beleving vorm | 2.394 | 4.006 | 4.046 | -40 | V |
SG3.1 | De inwoners zijn in staat om zelf te voorzien in hun eigen ondersteuning en zorg | 5.640 | 5.839 | 5.859 | -20 | |
SG3.2 | Voor inwoners die (tijdelijk) niet zelf kunnen voorzien in hun zorg is een vangnet van maatwerkvoorzieningen beschikbaar | 300 | 300 | 302 | -2 | |
SG3.3 | Inwoners van Schagen kunnen kiezen voor een gezonde leefstijl | 0 | 30 | 34 | -4 | |
SG3 | Inwoners van Schagen kunnen, waar nodig met steun van (vrijwillige) zorg, gezond leven | 5.940 | 6.169 | 6.195 | -25 | V |
Totaal Baten Domein samenleving en gezondheid | 19.406 | 21.353 | 21.575 | -222 | V | |
Resultaat | -40.302 | -44.312 | -43.051 | 1.262 | V |
Toelichting verschillen
Verschillen per doelstelling groter dan € 25.000,- worden hier toegelicht
Lasten
SG 1.1
- De school Wegwijzer/Wielewaal is in eigendom en beheer van de gemeente. Wij ontvangen een leerling-afhankelijke vergoeding van het schoolbestuur. De berekende vergoeding op basis van het leerlingenaantal van 1 oktober 2021 is gelijk aan de raming in onze begroting. Omdat de gemaakte kosten voor het beheer en onderhoud van het gebouw lager zijn uitgevallen (25V), ontstaat op dit budget een overschot. Dit heeft te maken met beperkt onderhoud dat nu wordt uitgevoerd met het vooruitzicht dat deze school wordt meegenomen in nieuwbouw van de Waldervaart.
- Door de landelijke migratiecrisis hebben we in het leerlingenvervoer te maken met nieuwe doelgroepen, wat extra druk op het leerlingenvervoer veroorzaakt (114N).
- In 2022 heeft Kopgroep bibliotheken geen aanvullende subsidie ontvangen zoals in 2021 het geval was. Daarnaast is dit jaar het Jeugdontbijt uitgevoerd. Verder was er in begin 2022 geld gereserveerd voor de VVE coördinatoren, deze startte echter pas in oktober 2022. Vandaar dat er minder is uitgegeven dan rekening mee was gehouden (75V).
- In 2022 is er minder besteed aan de SMI (sociaal medische indicatie) dan het jaar daarvoor. Dit heeft twee oorzaken.
1. We zijn strenger geworden in het verlengen van SMI-regelingen. De verlengingen werden in het verleden ruimhartig toegekend, waardoor ouders niet goed gestimuleerd werden om de problematiek zo efficiënt mogelijk aan te pakken. Eind 2019 is besloten dat bij een verlengingsaanvraag twee consulenten moeten besluiten; een Wmo-consulent en jeugd-consulent. Dit heeft tot minder verlengingen van SMI’s geleid.
2. Een voorwaarde voor de toekenning van een SMI is dat de ouder actief in behandeling gaat om de gezondheid van zichzelf en de thuissituatie te verbeteren. Deze behandelingen lopen meestal via de GGZ. Echter, door de coronapandemie konden veel behandelingen niet starten. Zolang een ouder niet kan starten met de behandeling en het verantwoord is om hiermee nog te wachten, wordt de SMI niet toegekend (19V).
- In 2022 is er minder uitgegeven aan het budget voorziening opvoedondersteuning. De oorzaak hiervan is dat de uitgaven die voorgaande jaren zijn gemaakt voor laagdrempelige zorg op school nu betrokken zijn bij school maatschappelijk en niet meer apart in rekening worden gebracht (29V).
- Overige verschillen zorgen voor een nadeel (7N).
SG 1.2
- In 2022 zijn de zorgkosten voor de jeugd in de 2e tussenrapportage 2022 naar boven bijgesteld. Dit op basis van de gemaakte zorgkosten uit de kwartaalrapportages. En op basis van de landelijke trend dat de zorgkosten jeugd toenemen. Naast deze ontwikkeling is daarbij uitgegaan van de maximale variant met betrekking tot nagekomen facturen om geen onnodig risico te lopen. Achteraf blijkt dat de nagekomen facturen m.b.t. de jeugdkosten te hoog zijn ingeschat (805V).
- Voor het onderdeel gedwongen kader, jeugd waar de jeugdreclassering en jeugdbescherming onderdeel van zijn, ligt de besteding in de lijn der verwachting maar blijkt iets lager uit te vallen (31V).
- Overige verschillen zorgen voor een nadeel (6N).
SG 1.3
- Door een andere vraag van het aantal cliënten met een bijstandsuitkering hebben we dit jaar meer uitkeringskosten. Een deel van deze toename van kosten heeft te maken met cliënten die een onderneming willen starten met het aangaan van een renteloze lening (23N).
- Als gevolg van het post corona jaar is er dit jaar meer gebruik gemaakt van het geluksbudget. Dit komt omdat er meer mogelijkheden waren om gebruik te maken van activiteiten waarvoor het geluksbudget ingezet kon worden (24N).
- Er is een overschrijding ontstaan op het budget Bijstandsverlening BBZ omdat er meer rentedragende leningen zijn toegekend. Dit heeft te maken met de afbouw van de coronamaatregelen in de loop van 2022 (75N).
- In de begroting is rekening gehouden met uitvoeringskosten van de nieuwe wet Inburgering, deze kosten zijn iets lager uitgevallen. Daarnaast zijn er gelden binnengekomen voor de Onderwijsroute. In het kader van het bestedingsdoel die doorloopt naar 2023 hebben we deze meegenomen naar het volgende jaar (46N).
- Bij de tweede tussenrapportage 2022 is al een bedrag af geraamd op het budget uitvoering vluchtelingenwerk. Daarbij was de veronderstelling dat nog inzet op inburgeraars die onder de oude wet inburgering vielen gepleegd zou worden. Achteraf is deze inzet meegevallen (81V).
- In het coalitieakkoord zijn in de loop van 2022 gelden beschikbaar gesteld voor het motiveren naar betaald werk. Er is een start gemaakt met de analyse van de doelgroep maar de uitvoering in de vorm van een maatwerkgerichte aanpak gaat in 2023 van start. Daardoor is er nog geen invulling gegeven aan de besteding van deze middelen (130V).
- We hebben minder uitkeringsgerechtigden (vanwege de krappe arbeidsmarkt). Dit betekent dat de groep uitkeringsgerechtigden die overblijft vaak inwoners zijn die met meervoudige problematiek te maken hebben en hierdoor moeilijker zijn te bemiddelen naar betaald werk. Hier worden in eerste instantie niet direct re-integratie voorzieningen voor ingezet, maar wordt eerst zorg geleverd vanuit bijvoorbeeld de Wmo (26V).
- Overige verschillen zorgen voor een voordeel (1V).
SG 1.4
- In het coalitieakkoord zijn in de loop van 2022 gelden beschikbaar gesteld voor het opsporen van het stille armoede. Er is nog geen duidelijkheid over de concrete invulling van het project, omdat stille armoede moeilijk op te sporen is. We zoeken nog naar hoe we deze mensen in beeld kunnen krijgen. Daardoor is er nog geen invulling gegeven aan de besteding van deze middelen (25V).
- Met betrekking tot de schulddienstverlening is in 2022 minder subsidie uitgegeven aan Moneyways en Get a Grip. Dit, omdat er minder trajecten zijn uitgevoerd dan is afgesproken. Daarnaast is dit jaar rekening gehouden met de inkoop budgetbeheer. Gezien de opstart is hier iets minder gebruik van gemaakt dan waar rekening mee was gehouden (9V).
- We hebben rijksmiddelen ontvangen voor het uitvoeren van de energietoeslag. We hebben in 2022 iets minder energietoeslag hoeven uitkeren dan we aan rijksmiddelen hebben ontvangen. De energietoeslag is in 2022 gebaseerd € 1300.- per huishouden. Het is onderdeel van de algemene uitkering en hoeft niet terugbetaald te worden (68V).
- Vanuit de bijzondere bijstand zijn in de loop van het jaar gelden apart gezet om invulling te geven aan individuele studietoelages. De voorspelbaarheid in het kader van deze regeling is moeilijk te monitoren, omdat de behoefte heel breed is. Nu blijkt dat er iets minder gebruik is gemaakt van deze regeling dan waar rekening mee was gehouden (14V).
- Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (2V).
SG 2.1
- Bij de jaarrekening 2016 is een bedrag van het overschot ingezet voor de uitvoering van een aantal projecten binnen het sociaal domein. Voor het project Lokaal Cultuurfonds worden er nog steeds bijdragen verstrekt omdat nog niet alle activiteiten zijn uitgevoerd.
Deze kosten leveren aan de uitgavenkant een nadeel ten opzichte van de begroting (30N). Echter staat hier tegenover een onttrekking uit de reserve decentralisatie sociaal domein, die hieraan verbonden is.
- De activiteitensubsidies voor sport zijn in 2022 iets lager uitgevallen. Dit omdat er een terugloop van jeugdleden is geconstateerd ten opzichte van vorig jaar (8V).
- Overige mutaties leiden tot een resterend nadeel (1N).
SG 2.2
- De Samenwerkende Musea werken op declaratiebasis. Voor dit jaar is er meer uitgegeven dan vorig jaar . Dit heeft te maken met het post corona-jaar waarbij de investeringen binnen het museumbeleid zijn opgeschoven (13N).
- Bij de aanbesteding van het beheer van onze sporthallen en zwembaden zijn prestatieafspraken gemaakt met Schagen Actief. Een van de afspraken is dat de tekorten op de exploitatie van het jaarresultaat worden verrekend met de gemeente. Daarnaast vindt er een afrekening plaats van het afgesproken bonus/malus systeem (toename bezoekers, stijging omzet, afname kosten) over 2022. Op basis van de huidige gegevens ontstaat een besparing op het huidige budget (72V).
- Er is geen groot onderhoud nodig geweest voor het hockeyveld en de atletiekbaan omdat ze op de lijst staan voor renovatie. De nieuwe voetbalvelden behoefden dit jaar minder onderhoud (35V).
- Dit jaar zijn de gelden voor de Regeling Specifieke Uitkering Stimulering Sport over 2021 afgerekend. Deze verkregen gelden zijn gerelateerd aan de BTW kosten van investeringen en exploitatie van sportvoorzieningen. Het bedrag van de voorlopige verlening kan worden herzien indien het totale subsidieplafond niet wordt overschreden. Voor het kalenderjaar 2021 is dit het geval, waardoor de gemeente Schagen een hoger bedrag krijgt uitgekeerd op basis van de werkelijk gerealiseerde kosten. Daarnaast wordt het voorschot Regeling Specifieke Uitkering Stimulering sport over 2022 ook vooruitlopend op de afrekening toegevoegd aan de bestaande reserve buitensportaccommodaties.(546N). Dit om deze gelden voor sport te behouden.
- Het tempo voor het doen van investeringen (investeringen in sportaccommodaties) heeft in de werkelijkheid een andere dynamiek dan waarmee in de begroting wordt gerekend. Hierdoor zijn er binnen dit resultaat lagere afschrijvingslasten verantwoord. Echter staan hier ook lagere onttrekkingen aan de reserve buitensportaccommodaties tegenover (431V).
- Bij de huisvesting sportaccommodaties zijn meer uitgaven gedaan dan rekening mee was gehouden. Dit betreffen vooral werkzaamheden die bijdragen aan de verduurzaming van deze accommodaties, zoals zonnepanelen en led verlichting (24N).
- Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (7V).
SG 2.3
- Voor het totaal van de reddingsbrigades was er sprake van een onderschrijding van het bestaande budget. Binnen de budgetten was rekening gehouden met de aanschaf van materieel dat uiteindelijk niet heeft plaatsvonden. Tegelijkertijd zijn er wel extra kosten gemaakt voor de reparatie van materieel (34V).
- Met ingang van 2022 wordt niet meer afgedragen aan Stichting Dierenopvang/Dierenambulance Schagen – Hollands Kroon. Deze stichting is gestopt. Deze activiteiten zijn overgenomen door andere partijen, zoals Stichting Dierentehuis Alkmaar en Stichting dierenambulance Noord-Kennemerland. Deze kwartaalbijdragen zijn lager en daarnaast wordt betaald op basis van werkelijke opvang van dieren. In 2022 valt dit positief uit en zijn de kosten van dierenopvang lager uitgevallen (42V).
- In de loop van 2022 is de brandweerkazerne aan de Hofstraat te Schagen weer in eigendom gekomen van de Gemeente. De jaarlijkse bijdrage aan de Veiligheidsregio is daarmee komen te vervallen. Daarnaast is de bijdrage voor risicobeheersing, bluswatervoorziening en rampenbestrijding t.o.v. 2021 ook lager uitgevallen (61V).
- Begin 2022 is onze gemeente nog geconfronteerd met uitgaven als gevolg van de coronapandemie. Uiteindelijk zijn de uitgaven hiervoor lager uitgevallen (18V).
- De raad heeft in 2022 budget beschikbaar gesteld voor uitgaven die wij als gemeente maken voor de Oekraïne crisis. De schatting die wij daarvoor hadden gemaakt blijkt bij de jaarrekening hoger uit te vallen. Zie ook de toelichting bij de baten (61N).
- Voor de opvang van Asielzoekers door het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) hebben wij als gemeente uitgaven gemaakt. Ten opzichte van de begroting hebben wij hiervoor minder uitgegeven. Deze uitgaven worden overigens volledig betaald door het COA zie hiervoor de baten (110V).
- Overige verschillen (22V).
SG 3.1
- Bij de behandeling van de begroting 2019 is een amendement aangenomen om het mantelzorg compliment te verhogen van 25 naar 50 euro per compliment. Hierop is de begroting aangepast. Echter blijkt dat naast deze verhoging er ook meer aanvragen zijn ingediend (18N).
- Door de hogere toestroom van nieuwkomers in 2022 is er meer gebruik gemaakt van tolk werkzaamheden dan voorgaande jaren (10N).
- Overige mutaties leiden tot een resterend nadeel (1N).
SG 3.2
- De kosten voor begeleiding in het kader van de WMO zijn iets lager uitgevallen ten opzichte van de 2e rapportage 2022. Dit heeft voornamelijk te maken met de nagekomen lasten uit het jaar 2021. Verder ligt de besteding op dit budget in de lijn der verwachting (44V).
- Het aantal aanvragen huishoudelijke hulp liep de laatste jaren telkens op door de invoering van het abonnementstarief. Vanaf 2022 zien we een afvlakking van de toename en lijkt de top bereikt. Bovendien heeft in 2022 het moreel appel meer aandacht gekregen. Dit lijkt enig effect te hebben (88V).
- Dit jaar is meer gebruik gemaakt van de voorzieningen in het kader van de WMO zoals de hulpmiddelen. Vorig jaar bleven de uitgaven achter in verband met de coronapandemie. Dit jaar ging de maatschappij langzaam weer open en liepen de aanvragen weer op waardoor een overschrijding is ontstaan (60N).
- Overige mutaties leiden tot een resterend nadeel (8N).
SG 3.3
- Op 2 november 2022 heeft het Algemeen Bestuurd (AB) van de GGD HN besloten te stoppen met het GGiD project. Het besluit te stoppen brengt een financiële tegenslag van € 3.923.290 met zich mee die ten laste komt van het resultaat 2022. Om dit op te lossen heeft de GGD HN een financieel herstelplan opgesteld waarin wordt aangedragen hoe deze financiële tegenslag de komende jaren rechtgetrokken kan worden. Het Dagelijks Bestuur (DB) van de GGD HN heeft op 14 december 2022 het Financieel Herstelplan GGiD 2023 aangeboden. In de raadvergadering van 7 februari 2023 is dit behandeld (248N).
- Het budget voor JGZ maatwerk is in 2022 niet volledig besteed. Dit komt doordat de kosten voor de uitvoering van het project "Stevig Ouderschap" achterbleef op de kosten die voorgaande jaren zijn geweest. Het beroep op deze voorziening neemt hierdoor langzaam af (25V).
- In de begroting zijn extra gelden beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het lokaal preventieakkoord. Deze gelden zijn niet volledig besteed omdat de projecten in het kader van dit akkoord pas later in het jaar opgestart konden worden (11V).
- In de begroting 2022 is een bedrag opgenomen van € 10.000 bij gezondheidszorg voor het uitvoeren van rijksvaccinaties. Deze kosten zijn onderdeel van de begroting van de GGD en de daaraan verbonden bijdrage in de begroting van de gemeente Schagen, waardoor deze dubbel zijn verantwoord (10V).
- Overige mutaties leiden tot een resterend nadeel (2N).
Baten
SG 1.1
- De afgelopen jaren is een nieuwe rekenformule vanuit het Rijk toegepast op het budget voor gemeentelijk onderwijs achterstandenbeleid (GOAB). De middelen die dit jaar zijn ontvangen, maar waarbij de besteding achterblijft, kunnen gebruikt worden om voor de komende periode hier invulling aan te geven. Een van de activiteiten die in afgelopen tijd zijn ingezet is het voorstel om ouders van kinderen met een VVE indicatie voor de eerste 8 uur een eigen bijdrage te laten betalen. Dit kunnen zij betalen vanuit kinderopvang toeslag belastingdienst óf gemeentelijke subsidietabel. Bij het voorstel hoort dat wij de laatste 8 uur gratis aanbieden. Gratis voor de ouders houdt in dat de gemeente een vergoeding aan de kinderopvangorganisatie betaalt van €11,39 per uur per kind met een VVE indicatie, tot maximaal 8 uur. Dit jaar is minder uitgegeven dan de verkregen rijksvergoeding. Hierdoor is een deel van de rijksvergoeding opgenomen als terug betalen aan het Rijk (39N).
- Voor het uitvoeren van de Regionaal Meld en Coördinatiepunt (RMC) wordt in regioverband invulling gegeven, waarbij Den Helder als centrum gemeente fungeert. Vanuit de gemeente Den Helder worden via een verdeelsleutel de vergoedingen vanuit het rijk verdeeld. Hierop worden de vergoedingen voor de coördinator RMC gecorrigeerd en aan het P-budget toegevoegd. Met deze correctie ontstaat een tekort op de RMC-gelden (22N).
- Overige mutaties leiden tot een resterend nadeel (11N).
SG 1.2
- Bij de jaarrekening 2016 is een bedrag van het overschot ingezet voor de uitvoering van een aantal projecten binnen het sociaal domein. Bij aantal van deze projecten zijn nog niet alle activiteiten uitgevoerd. De onttrekking uit de reserve decentralisatie sociaal domein, die hieraan verbonden is, loopt daarmee ook iets uit (111V).
- In sommige gevallen worden, in het kader van de zorg voor de jeugd een aantal zorgtrajecten die onterecht zijn ontvangen, via terugvordering verhaald. Hiervoor is in de begroting een bedrag opgenomen. De werkelijke terugvordering valt dit jaar lager uit (24N).
- Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (1V).
SG 1.3
- Als gevolg van de corona-epidemie heeft het kabinet de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) ingesteld. Zelfstandigen met financiële problemen door de corona crisis kunnen een beroep doen op de Tozo. De Tozo is ingegaan op 1 oktober 2020 en geldt tot 1 oktober 2021. Dit jaar heeft een afrekening plaatsgevonden van de Tozo-regelingen over 2021. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een nabetaling (27V).
- Dit jaar is de afrekening BBZ binnen gekomen over het jaar 2020. De afrekening valt hoger uit dan geraamd (53V).
- In het kader van de Nieuwe Wet Inburgering zijn er eind december extra gelden binnen gekomen. De definitieve beschikking over 2022 viel hoger uit en deze extra middelen zijn binnen gekomen voor de onderwijsroute die gerelateerd is aan deze nieuwe wet (47V).
- Overige mutaties leiden tot een resterend nadeel (7N).
SG 1.4
- Dit jaar is bij de bijzondere bijstand meer teruggevorderd dan waar rekening mee was gehouden. Hieruit kan geconcludeerd worden dat de verstrekte bijzondere bijstand in veel gevallen op een rechtmatige manier is afgegeven (19V).
- Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (1V).
SG 2.1
- Geen mutaties.
SG 2.2
- Dit jaar zijn de gelden voor de Regeling Specifieke Uitkering Stimulering Sport over 2021 afgerekend. Deze verkregen gelden zijn gerelateerd aan de BTW kosten van investeringen en exploitatie van sportvoorzieningen. Het bedrag van de voorlopige verlening kan worden herzien indien het totale subsidieplafond niet wordt overschreden. Voor het kalenderjaar 2021 is dit het geval, waardoor de gemeente Schagen een hoger bedrag krijgt uitgekeerd op basis van de werkelijk gerealiseerde kosten. Daarnaast wordt het voorschot Regeling Specifieke Uitkering Stimulering sport over 2022 ook vooruitlopend op de afrekening toegevoegd aan de bestaande reserve buitensportaccommodaties.(546V). Dit om deze gelden voor sport te behouden.
- Het tempo voor het doen van investeringen (investeringen in sportaccommodaties) heeft in de werkelijkheid een andere dynamiek dan waarmee in de begroting wordt gerekend. Hierdoor zijn er binnen dit resultaat lagere afschrijvingslasten verantwoord. Echter staan hier ook lagere onttrekkingen aan de reserve buitensportaccommodaties tegenover
( 421N).
- In de begroting wordt rekening gehouden met de solidariteitsbijdragen van verschillende verenigingen voor de instandhouding van sportvoorzieningen. Net als voorgaande jaren is deze bijdrage in werkelijkheid is lager dan de opgenomen raming (17N).
- Aan Schagen Actief worden huurinkomsten in rekening gebracht voor het gebruik van sporthallen. De werkelijke huurinkomsten vallen dit jaar iets lager uit dan de geraamde bedragen in de begroting (12N).
- Overige mutaties leiden tot een resterend nadeel (15N).
SG 2.3
- De raad heeft in 2022 budget beschikbaar gesteld voor uitgaven die wij als gemeente maken voor de Oekraïne crisis. De schatting die wij daarvoor hadden gemaakt blijkt bij de jaarrekening hoger uit te vallen. Tegenover deze uitgaven staan ook vergoedingen vanuit het Rijk. Op basis van de uitgaven in 2022 verwachten we hiervoor ook financiële compensatie. Zie ook de toelichting bij de lasten (61V).
- Voor de opvang van Asielzoekers door het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) hebben wij als gemeente zowel uitgaven als baten begroot. Met als uitgangspunt dat wij als gemeente geen nadeel hebben. Ten opzichte van de begroting hebben wij hiervoor minder uitgegeven waarmee wij automatisch ook minder vergoed krijgen. Zie ook de toelichting bij de lasten(110N).
- Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (8V).
SG 3.1
- Over het gehele jaar is er rente ontvangen op de lening die uitstaat voor de beheersstichting Slot Schagen (15V). In de begroting was hier geen rekening mee gehouden, daarnaast is een verrekening ontvangen van de energielasten van Stichting Loet 10 over de periode oktober 2021 tot april 2022 (4V).
- Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (1V).
SG 3.2
- Overige mutaties leiden tot een resterend voordeel (2V).
SG 3.3
- Begin november is van het ministerie van VWS een aanvulling op de specifieke uitkering lokaal preventieakkoord ontvangen die niet meer in de begroting opgenomen kon worden (4V).