Domein ruimte en economie

Wat heeft het gekost?

Wat heeft het gekost?

Totale lasten en baten per doelstelling per resultaat

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2022

Begroting 2022 na wijziging

Rekening 2022

Verschil

Lasten

RE1.1

Meer werken in de geest van de nieuwe Omgevingswet

3.648

773

656

117

RE1.2

We werken regionaal samen

203

203

241

-38

RE1.3

Ons reguliere werk doen we goed

527

850

430

420

RE1

Algemeen

4.377

1.826

1.327

499

V

RE2.1

Voldoende woningen in alle kernen

1.008

3.988

2.872

1.116

RE2

Inwoners kunnen wonen in de kern waar zij willen

1.008

3.988

2.872

1.116

V

RE3.1

Meer ruimte voor bedrijvigheid

224

371

303

68

RE3

Bedrijven kunnen groeien

224

371

303

68

V

RE4.1

Een goed en beleefbaar recreatief routenetwerk

52

15

12

4

RE4.3

Een sterk toeristisch profiel

466

455

403

51

RE4.4

Een aantrekkelijke kust

8

350

333

17

RE4

Toeristen komen naar onze gemeente en voelen zich hier welkom

525

820

748

72

V

Totaal Lasten Domein ruimte en economie

6.135

7.005

5.250

1.755

V

Baten

RE1.1

Meer werken in de geest van de nieuwe Omgevingswet

4.578

2.530

3.293

-763

RE1.2

We werken regionaal samen

0

0

6

-6

RE1.3

Ons reguliere werk doen we goed

739

739

815

-76

RE1

Algemeen

5.317

3.269

4.114

-845

N

RE2.1

Voldoende woningen in alle kernen

2.132

5.991

4.337

1.653

RE2

Inwoners kunnen wonen in de kern waar zij willen

2.132

5.991

4.337

1.653

N

RE3.1

Meer ruimte voor bedrijvigheid

0

153

172

-19

RE3

Bedrijven kunnen groeien

153

172

-19

N

RE4.1

Een goed en beleefbaar recreatief routenetwerk

63

0

0

0

RE4.3

Een sterk toeristisch profiel

103

103

96

7

RE4.4

Een aantrekkelijke kust

0

0

129

-129

RE4

Toeristen komen naar onze gemeente en voelen zich hier welkom

166

103

224

-121

N

Totaal Baten Domein ruimte en economie

7.615

9.515

8.847

668

N

Resultaat

1.480

2.510

3.597

1.087

V

Toelichting verschillen

Verschillen per doelstelling groter dan € 25.000,- worden hier toegelicht

Lasten

RE1.1

  • Voor de omgevingsplannen is jaarlijks een budget geraamd voor diverse adviezen. Hierbij valt te denken aan: bodemonderzoeken, planschade en overige noodzakelijke onderzoeken. Het betreffen voor het merendeel  uitgaven die moeilijk zijn in te schatten(25V).
  • Voor de implementatie van de Omgevingswet houden we de komende jaren rekening met invoeringskosten. Voor het jaar 2022 zijn deze uitgaven lager uitgevallen dan geraamd. Omdat deze uitgaven ten laste van de reserves worden gebracht heeft dit voordeel per saldo geen effect op het rekeningresultaat (73V).
  • Overige verschillen (19V).

RE1.2

  • De gemeente Schagen is in 2022 penvoerder geweest in het kader van de regionale samenwerking. Het betreffen de projecten: Woondeal 2022, RAM woonakkoord en de samenwerkingsagenda. De uitgaven hiervoor waren echter niet begroot. Het merendeel van deze uitgaven zal pas in 2023 worden gecompenseerd en leidt dan tot een incidenteel voordeel (38N).

RE1.3

  • In december 2022 heeft de raad een besluit genomen over een kredietaanvraag en aanvullende dekking voor Corfwater. Op basis van dit besluit heeft een nadere financiële uitwerking plaatsgevonden met als doel om de nieuwe kredieten goed te kunnen blijven volgen. Onderdeel van deze uitwerking was het afboeken van kosten die in het verleden zijn gemaakt. Overigens geldt dat deze afboeking is opgevangen vanuit de reserve "SV Petten" en onderdeel uitmaakt van het totale krediet. Omdat deze investeringen via de reserve verlopen, hebben deze per saldo geen effect op het rekeningresultaat. Zie ook de toelichting bij de baten (126N).
  • In april 2022 heeft de raad een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld voor de huisvesting van Oekraïense vluchtelingen van in totaal € 500.000. Hiervan is in 2022 een beperkt deel uitgegeven en blijft beschikbaar voor uitgaven in 2023. Omdat de dekking plaatsvindt vanuit de reserve "Grondexploitatie", heeft dit per saldo geen effect op het rekeningresultaat. Zie ook de toelichting bij de baten (336V).
  • In het jaar 2022 was rekening gehouden met uitgaven voor de Blokhut en voor de sanitaire units voor de Tolkerwerf. De werkzaamheden hiervoor hebben echter niet plaatsgevonden en naar verwachting in 2023 plaatsvinden. Omdat dekking van deze uitgaven plaatsvindt vanuit de reserve "Onderhoud gemeentelijke gebouwen", heeft dit per saldo geen effect op het rekeningresultaat. Zie ook de toelichting bij de baten bij het domein inwoner en bestuur (233V).
  • Binnen de kostenplaats voor het beheer van onze gronden is meer uitgegeven voor huren, pachten en overige kosten in het kader van vastgoed. Deze hogere uitgaven worden overigens opgevangen door meeropbrengsten. Zie ook de toelichting op de baten (31N).
  • Overige verschillen (8V).

RE2.1

  • Voor de toevoeging aan de reserve grondexploitatie wordt binnen de begroting jaarlijks rekening gehouden met verkopen uit vastgoed. Op rekeningbasis blijkt dat de opbrengsten hoger zijn uitgevallen. De hogere dotatie is met name het gevolg van nagekomen opbrengsten vanuit de afgesloten grondexploitatie Nes Noord. Meer informatie over de grondexploitatie kunt u terugvinden in de paragraaf grondbeleid (96N).
  • In  juni 2022 heeft de raad het gecoördineerde bestemmingsplan "Piet Ottstraat, Schagen en Melchiorstraat" vastgesteld. De raad heeft daarbij voor Oudesluis ingestemd met het vormen van een voorziening omdat dit bestemmingsplan een negatief saldo had. Hiervoor was een bedrag geraamd van € 270.000. Voor de jaarrekening is alle grondexploitatie opnieuw beoordeeld als gevolg van de forse prijsstijgingen en nieuwe inzichten. Uit deze nieuwe berekening bleek dat het nodig was om de voorziening ook voor andere bestemmingsplannen te verhogen. Per saldi heeft deze verhoging geen invloed op het rekeningresultaat omdat hier tegenover een onttrekking van de reserve grondexploitatie staat. Zie ook de toelichting op de baten. Meer informatie over de grondexploitatie kunt u terugvinden in de paragraaf grondbeleid (273 N).
  • Op basis van het Besluit Begroting & Verantwoording (BBV) moeten gemeenten de mutaties die betrekking hebben op de grondexploitaties via de reguliere exploitatie verwerken. Deze mutaties zijn echter niet van invloed op het rekeningresultaat. Zie ook de toelichting bij de baten en de paragraaf grondbeleid (1.435V).
  • Voor 2022 was rekening gehouden met een specifiek investeringsbudget voor "wonen". Doordat de opdracht verlening voor het woningmarkt onderzoek is vertraagd hebben we het budget van 2022 in 2023 nodig. De opdracht is eind 2022 verleend. Voor 2022 leidt dit tot een onderbesteding (51V).

RE3.1

  • Evenals voorgaande jaren hebben wij ook in 2022 rekening gehouden met uitgaven voor de ontwikkeling van Pallas in onze gemeente. Het betreft hier vooral de inhuur van personeel en (juridische) toetsing. Op basis van de gerealiseerde uitgaven en het  beschikbare budget ontstaat er voor 2022 een incidenteel voordeel (54V).
  • Overige verschillen (13V).

RE4.1

  • Overige verschillen (4V).

RE4.3

  • Door capaciteitsgebrek is alleen het minimale voor de website Vist Schagen gedaan. Geplande promotieacties voor de kustkernen en Echt Holland hebben daarom niet plaatsgevonden. De verwachting is dat een aantal zaken in 2023 alsnog opgepakt kan worden (69V).
  • Overige verschillen (18N).

RE4.4

  • Overige verschillen (17V).

Baten

RE1.1

  • Door een toename van het aantal aanvragen voor grote (woning)bouwprojecten, hebben we meer legesopbrengsten voor de verleende omgevingsvergunningen gerealiseerd. Er zijn in 2022 een aantal grote projecten vergund die veel leges hebben opgebracht. Zo hebben wij in 2022 19 omgevingsvergunningen verleend waarbij meer dan 50.000 euro aan leges in rekening zijn gebracht. Van deze 19 zaken zijn er twee omgevingsvergunningen die om en nabij € 300.000 aan leges hebben opgebracht.

Het totaal van de opbrengsten vanuit afgesloten anterieure overeenkomsten was daarentegen lager dan geraamd (763V).

RE1.2

  • Overige verschillen (6N).

RE1.3

  • Binnen de kostenplaats voor het beheer van onze gronden hebben we meer aan huren, en pachten ontvangen. Binnen dit voordeel is voor een groot deel het gevolg van de verhuur van de Halerweg 1 aan gymnastiekvereniging Lycurgus Advendo (72V).
  • Overige verschillen (4V).

RE2.1

  • Op basis van het Besluit Begroting & Verantwoording (BBV) moeten gemeenten de mutaties die betrekking hebben op de grondexploitaties via de reguliere exploitatie verwerken. Deze mutaties zijn echter niet van invloed op het rekeningresultaat. Zie ook de toelichting bij de lasten (1.435N).
  • In 2022 hebben we in totaal 2.263K onttrokken aan de reserve grondexploitatie. Zie ook de toelichting bij de lasten op RE2.1. Voor een nadere onderbouwing van het verloop van de reserve grondexploitatie verwijzen wij u naar de paragraaf "Grondbeleid" (219N).

RE3.1

  • Overige verschillen (19V).

RE4.3

  • Overige verschillen (7N).

RE4.4

  • In december 2022 heeft de raad een besluit genomen over een kredietaanvraag en aanvullende dekking voor Corfwater. Op basis van dit besluit heeft een nadere financiële uitwerking plaatsgevonden met als doel om de nieuwe kredieten goed te kunnen blijven volgen. Onderdeel van deze uitwerking was ook het afboeken van kosten die in het verleden zijn gemaakt. Overigens geldt dat deze afboeking is opgevangen vanuit de reserve "SV Petten" en onderdeel uitmaakt van het totale krediet. Zie ook de toelichting op de lasten (129N).
Deze pagina is gebouwd op 05/15/2023 16:24:38 met de export van 05/15/2023 16:14:18