Domein inwoner en bestuur

Wat heeft het gekost?

Wat heeft het gekost?

Totale lasten en baten per doelstelling per resultaat

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire Begroting 2022

Begroting 2022 na wijziging

Rekening 2022

Verschil

Lasten

IB1.1

De dienstverlening is optimaal: alle vragen zijn snel, duidelijk beantwoord. Inwoners en bedrijven weten wat zij van de gemeente kunnen verwachten

1.246

1.242

1.229

13

IB1.2

De bedrijfsvoering is doelmatig en efficiënt

39.948

41.457

40.812

646

IB1.3

Het financieel beleid is transparant, gezond en haalbaar

5.376

10.862

11.176

-314

IB1

Inwoners ervaren de dienstverlening als vriendelijk, snel, goed en betrouwbaar

46.571

53.561

53.217

345

V

IB2.2

We ondersteunen inwonersinitiatieven

238

168

128

40

IB2

Inwoners zijn actief betrokken bij de vormgeving van hun leefomgeving en betrokken bij alle belangrijke beslissingen

238

168

128

40

V

IB3.1

Vennootschapsbelasting

1

1

0

1

IB3

Vennootschapsbelasting

1

1

1

V

IB4.1

Onvoorzien

18

0

0

0

IB4

Onvoorzien

18

V

Totaal Lasten Domein inwoner en bestuur

46.828

53.730

53.344

386

V

Baten

IB1.1

De dienstverlening is optimaal: alle vragen zijn snel, duidelijk beantwoord. Inwoners en bedrijven weten wat zij van de gemeente kunnen verwachten

492

492

588

-95

IB1.2

De bedrijfsvoering is doelmatig en efficiënt

746

1.024

1.217

-193

IB1.3

Het financieel beleid is transparant, gezond en haalbaar

106.585

115.063

116.550

-1.486

IB1

Inwoners ervaren de dienstverlening als vriendelijk, snel, goed en betrouwbaar

107.824

116.580

118.354

-1.775

V

IB2.2

We ondersteunen inwonersinitiatieven

0

0

0

0

IB2

Inwoners zijn actief betrokken bij de vormgeving van hun leefomgeving en betrokken bij alle belangrijke beslissingen

V

IB3.1

Vennootschapsbelasting

0

0

0

0

IB3

Vennootschapsbelasting

V

IB4.1

Onvoorzien

0

0

0

0

IB4

Onvoorzien

V

Totaal Baten Domein inwoner en bestuur

107.824

116.580

118.354

-1.775

V

Resultaat

60.996

62.850

65.010

2.160

V

Toelichting verschillen

Verschillen per doelstelling groter dan € 25.000,- worden hier toegelicht

Lasten

IB 1.1

  • In de tussenrapportages heeft een bijstelling plaatsgevonden van het budget rechtskundige hulp omdat er meer beroep werd gedaan op het voeren van procedures en de ondersteuning die daarbij noodzakelijk is. Het werkelijk gebruik is uiteindelijk iets lager uitgevallen dan ingeschat (15V).
  • Voor de begroting gaan we uit van de te verwachtte vernieuwingen van rijbewijzen en reisdocumenten op basis van wat wij uit ons systeem halen en wat wij doorkrijgen van de RDW. Daar zitten niet de nieuwe aanvragen bij. De verwachtte vernieuwingen en de nieuwe aanvragen zijn hoger uitgevallen dan onze prognose. Hierdoor hebben we een positief resultaat bij de baten. Het tegenovergestelde zien we bij de lasten. We moeten meer afdragen aan het rijk (17N).
  • In de begroting houden wij rekening met een eigen risico in verband met het uitkeren van schades die verhaald kunnen worden op de gemeente. Dit eigen risico is niet volledig gebruikt en valt hierdoor lager uit dan de raming (9V).
  • Overige mutaties zorgen voor resterend voordeel (6V).

IB 1.2

  • De corona maatregelen hebben tot gevolg dat de personele bezetting en het live aanwezig zijn van personen op de locatie Laan 19 in 2021 drastisch zijn verminderd. Gevolg hiervan is dat er beduidend minder kosten waren op het gebied van restauratieve goederen en voorzieningen (40V).
  • Bij de 2e rapportage 2022 heeft een bijstelling plaatsgevonden om een deel van het centrale opleidingsbudget te verlagen en te storten in de reserve opleidingen. Achteraf is er nog wel veel gebruik gemaakt van het bestaande opleidingsbudget als gevolg van de organisatieverandering (44N) hierdoor is er meer onttrokken uit de reserve Opleidingen waardoor het budgettair neutraal verloopt.
  • In de begroting 2022 is budget opgenomen voor mobiliteit. Dit budget is bedoeld voor het verzorgen van loopbaantrajecten voor werknemers en voor het afsluiten van vaststellingsovereenkomsten. De onzekere ontwikkelingen omtrent de invulling van de grof- en fijn structuur hebben ervoor gezorgd dat het gebruik is achtergebleven op de opgenomen raming (97V).
  • Jaarlijks wordt op basis van het Meerjarenonderhoudsplan voor onze gebouwen een raming gemaakt. Voor het pand aan de Laan 19 zijn uiteindelijk minder onderhoudskosten uitgegeven. Omdat deze lasten worden gedekt vanuit de reserve "onderhoud gemeentelijke gebouwen", heeft deze lagere uitgaven per saldo geen effect op het jaarrekeningresultaat (52V).
  • In de jaarrekening 2022 is een overschot op het totale salarisbudget van € 137.000,-. Een aanzienlijk deel hebben te maken met het verloop binnen de organisatie en het moeilijk kunnen invullen van de vacatures en inhuur tijdelijk personeel.  Binnen het ruimtelijk domein speelt dit een grote rol (368V).
  • Er zijn minder kosten aan landmeetwerk uitgegeven omdat er afgelopen jaar buiten minder gewijzigd was om in te meten. Daarnaast hebben we in 2022 minder kosten aan mutatie signalering / luchtfoto's gemaakt omdat we een foto/foto-vergelijking hebben laten doen in plaats van een kaart/foto-vergelijking. Ook hebben we minder kosten aan consultancy gemaakt, mede omdat we qua ontwikkelingen een pas op de plaats gemaakt hebben. Daarnaast was het niet nodig de strippenkaart van Cadac/Nedgraphics ter vernieuwen (48V).
  • Voor wat betreft Beheer & Ontwikkeling ICT is de verklaring simpelweg dat de kosten in 2022 lager zijn uitgevallen dan begroot met een onderschrijding als gevolg. Dit komt doordat er voor een deel rekening gehouden werd met bijvoorbeeld onvoorziene eenmalige implementatiekosten e.d. (83V).
  • Overige mutaties zorgen voor resterend voordeel (2V).

IB 1.3

  • Er heeft een opschoonactie plaatsgevonden op oude vorderingen. Dit leidde tot een bijstelling van de voorziening dubieuze debiteuren (belastingen, gewone debiteuren en GWS debiteuren). Hieruit komt naar voren dat er minder vorderingen zijn ontvangen dan rekening was mee gehouden, waardoor de voorzieningen worden aangepast aan de actuele situatie. Daardoor ontstaat een incidenteel nadeel op de post algemene lasten en baten(69N).
  • Voor het project Haulo in Sint Maarten hebben wij twee provinciale subsidies ontvangen. Wij zijn in overleg over de eindverantwoording van deze subsidies met de provincie. Er bestaat een risico dat we deze moeten terugbetalen omdat we niet volledig aan de subsidievoorwaarden voldoen. Hierbij vormen wij daarvoor een voorziening (247N).
  • Doordat investeringen achterblijven bij de prognose hebben we minder geld hoeven lenen. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar “kort geld” (voor een periode van minder dan een jaar) geleend in plaats van “lang geld”. Het lenen van kort geld heeft het afgelopen jaar geld opgeleverd in plaats van dat het geld gekost heeft. Dat is de zogenaamde negatieve rente (20V).
  • Conform de BBV is de reserve afvalstoffenheffing opgeheven en deze is omgezet naar een voorziening afvalstoffenheffing. In de jaarrekening is een dotatie meegenomen in de nieuwe voorziening afvalstoffenheffing (205N).
  • Ieder jaar wordt de hoogte van de voorziening wachtgeld voormalige wethouders bepaald. Naast de lagere verplichte doorbetaling dan begroot aan de voormalige wethouders kan de voorziening voor nog toekomstige kosten naar beneden worden bijgesteld. Daarnaast moest  de bestaande wachtgeldverplichting van de huidige wethouders worden aangepast aan de huidige situatie. Daardoor kon volstaan worden met een lagere storting in de voorzieningen (181V).
  • In de begroting 2022 is budget opgenomen voor 2 onderzoeken in het kader van artikel 213a onderzoeken. Het betreft een onderzoek naar het accommodatiebeleid en naar de planning & control cyclus. Beide onderzoeken zijn uitgevoerd en de kosten van deze onderzoeken zijn lager uitgevallen dan rekening mee was gehouden (44V).
  • In 2022 is er op de WOZ beschikkingen een forse toename te zien in het aantal bezwaarschriften. De toename wordt onder meer veroorzaakt door de no cure no pay bureaus. Dit leidt tot een toename van de proceskosten en de kosten voor de afwikkeling van bezwaar. Bij de 1e rapportage 2022 is het budget al naar boven bijgesteld, echter blijkt dat de werkelijke kosten nog hoger uitpakken (27N).
  • Overige mutaties zorgen voor een resterend nadeel (11N).

B 2.2

  • In 2022 hebben we minder initiatieven binnen gekregen en zijn andere initiatieven gestagneerd (27V).
  • Daarnaast zijn, in het kader van burgerparticipatie, minder verzoeken vanuit de samenleving binnengekomen om zaken op te pakken (21V).
  • Overige mutaties zorgen voor resterend nadeel (8N).

Baten

IB 1.1

  • De legesinkomsten voor identiteitsdocumenten zijn dit jaar aanzienlijk hoger uitgevallen dan begroot. In 2022 zijn uiteindelijk meer reisdocumenten aangevraagd dan er was verwacht, waarbij het post- coronajaar een aanzienlijke invloed heeft gehad (100V).
  • Overige mutaties zorgen voor resterend nadeel (5N).

IB 1.2

  • Voor het jaar 2022 is net als voorgaande jaren een budget in de begroting meegenomen voor het aanschaffen van de benodigde BYOD. In de begroting 2022 is hiervoor een totaalbedrag opgenomen van € 120.000. Dit jaar is hiervan een bedrag gebruikt van

€ 143.000.  De hogere kosten vloeien voort uit de hogere instroom in de organisatie.
De hoger uitgaven brengt met zich mee dat er meer wordt onttrokken uit de reserve BYOD dan waar rekening mee werd gehouden (23V).

  • Bij de 2e rapportage 2022 heeft een bijstelling plaatsgevonden om een deel van het centrale opleidingsbudget te verlagen en te storten in de reserve opleidingen. Achteraf is er veel gebruik gemaakt van het bestaande opleidingsbudget als gevolg van de organisatieverandering, waardoor er meer onttrokken moest worden uit de reserve Opleidingen (44V).
  • Naast het reguliere salarisbudget (op basis van formatie) hebben we als gemeente te maken met de inzet van personeel voor de regio, of andere projecten waarbij de salariskosten verhaald kunnen worden. Voorbeelden hiervan zijn: De Kop Werkt, Nieuwe Wet inburgering en werkzaamheden in het kader van de opvang en huisvesting van Oekraïense mensen. Deze compensatie voor de gemaakte salariskosten vallen hoger uit dan waarmee in de begroting rekening is gehouden (114V).
  • In 2020 zijn de buitenwegen van het Hoogheemraadschap overgenomen door de gemeente. Bij deze overname is een compensatie bedongen voor het bijhouden van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Deze compensatie was nog niet in de begroting verwerkt (13V).

IB 1.3

  • De Belastingdienst heeft een boekenonderzoek ingesteld bij de gemeente Schagen, waarbij de opgaaf Btw-compensatiefonds over het jaar 2016 is beoordeeld. Daarbij konden – kort samengevat – enkele facturen m.b.t. Keukentafelgesprekken niet goedgekeurd worden door de Belastingdienst. Dit heeft geleid tot een nieuwe BCF- beschikking waarin compensabele btw is teruggevorderd over het jaar 2016. Over een aantal (niet goedgekeurde) facturen bleef verschil van inzicht bestaan tussen de Belastingdienst en de gemeente Schagen. Dit heeft geleid tot een bezwaar- en beroepsprocedure.  In oktober heeft de belastingdienst aangegeven dat zij terugkomen op hun standpunt, waarmee Schagen in het gelijk wordt gesteld. Deze ontwikkeling zorgt voor een nabetaling van de compensabele BTW over 2016 met doorwerking naar 2017 t/m 2021 (463V).
  • In verband met het schatkistbankieren ontvangt de gemeente een gecomprimeerde rente van het uitstaande geld bij de Bank Nederlandse Gemeenten. Voor 2022 is dit voor het eerst dat dit gebeurt  en met deze rente was in de begroting geen rekening gehouden (35V).
  • Conform de BBV is de reserve afvalstoffenheffing opgeheven en deze is omgezet naar een voorziening afvalstoffenheffing. In de jaarrekening is een dotatie meegenomen in de nieuwe voorziening afvalstoffenheffing (205N). Per saldo heeft dit geen invloed op het jaarrekeningresultaat.
  • Ten opzichte van de begroting is er meer belasting binnen gekomen voor de rioolheffing. De hogere inkomsten  hebben te maken met het opleggen van meer aanslagen.

Dit komt weer  door een toename van woningbouw en de uitkomsten van een bestandsanalyse. De hogere opbrengsten worden meegenomen in de kostendekkendheid van de leges voor riool (87V).

  • Bij het uitkomen van de december circulaire is duidelijk geworden dat wij nog extra gelden kregen voor: accresontwikkeling, energietoeslag, bijzondere bijstand  en inkomstenderving corona. Deze extra middelen, die aan het einde van het jaar zijn toegevoegd, vervallen nu in het resultaat (321V).
  • Inzake regelgeving moeten we de voorziening overdracht Hoogheemraadschap opheffen. Hier valt het saldo van deze voorziening vrij. Onder het domein leefomgeving en duurzaamheid worden deze gelden toegevoegd aan de reserve maatschappelijk nut om achterstallig onderhoud op de overgedragen assets toch te kunnen uitvoeren. Zodoende is dit voor het rekeningresultaat budgetneutraal (874V).
  • Onderhoudsvoorziening de Wiel wordt opgeheven. Er is geen actueel onderhoudsplan aanwezig die ten grondslag dient te liggen aan een voorziening (61V).
  • In 2022 heeft een lagere onttrekking plaatsgevonden uit de reserve onderhoud gemeentelijke gebouwen. Dit betreft met name uitgaven voor de Blokhut en voor de sanitaire units voor de Tolkerwerf. De werkzaamheden hiervoor hebben echter niet plaatsgevonden en naar verwachting in 2023 plaatsvinden (345N).
  • Overige mutaties zorgen voor een resterend nadeel (9N).
Deze pagina is gebouwd op 05/15/2023 16:24:38 met de export van 05/15/2023 16:14:18