Risicobeheersing
Risicomanagement
Risicomanagement is het proces om risico's zodanig te beheersen dat meer zekerheid bestaat dat de organisatie haar doelstellingen zal realiseren.
Ontwikkeling risico’s
In 2022 zijn in de gemeentelijke organisatie een aantal risico’s duidelijk zichtbaar geworden. Deze zijn in drie onderwerpen te benoemen. Zij raken alle drie het continueren van de dienstverlening. Ze zijn lastig te kwantificeren in een financieel risico. De onderwerpen worden verder toegelicht in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
In 2021 zagen we dat de algemene ontwikkeling was dat de risico’s toenamen, maar het weerstandsvermogen afnam. In 2022 is de algemene reserve, en dus het weerstandsvermogen, toegenomen. Ook zijn er in de kadernota 2022 (voor de begroting 2023) maatregelen opgenomen om de algemene reserve te voeden tot een bedrag van € 8 miljoen. Hierdoor neemt het weerstandsratio verder toe. In 2022 was het weerstandsratio 3,7 en is daarmee hoger dan het gewenste niveau van 1,5.
Hoewel er extra middelen van het Rijk beschikbaar zijn gekomen, nemen de risico's op de open einde regelingen in het sociaal domein toe. Daarnaast nemen ook de financiële gevolgen van risico's op het gebied van calamiteiten, rampen en cybersecurity toe.
De nadelige gevolgen voor de gemeente Schagen van de herijking gemeentefonds is geen risico meer, maar een feit. Dit effect is verwerkt in de begroting 2023.
Overige kengetallen
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing staan ook een aantal wettelijk voorgeschreven kengetallen. De netto schuldquote is gedaald van 24,4% naar 22,8%. Dit komt door mutaties aan de activa kant. Met name de mutaties in de uitzettingen < 1 jaar.
De ratio van de solvabiliteit is gestegen naar 47,07% ten opzichte van 43,0% in 2021.
Het percentage belastingcapaciteit van 117%, laat zien, dat we met onze lokale lasten boven het landelijk gemiddelde bewegen.